A Room of One's Own

כשוירג'יניה וולף האגדתית כתבה את "חדר משלך" (A Room of One's Own) ב- 1929, היא בוודאי לא חשבה שזה יהפוך לאחד מהחיבורים הפמיניסטיים החשובים של המאה. אך "חדר משלך" הפך בעשורים שלאחר מותה (ב-1941, מטביעה בנהר לאחר שמילאה כיסיה באבנים) למושג שגור בפי נשים רבות, אשר רואות בו גם היום סמל למלחמה היומיומית על מעמד האישה בחברה הפטריארכלית בה אנו חיות.


וירג'יניה כתבה על המכשולים שבהם נשים נתקלות במהלך חייהן והאופן בו הם משפיעים על היצירה הנשית וקראה לנשים לנסות להיחלץ מן הכבלים החברתיים שמונעים מהן להגיע ליצירתיות נשית טהורה.
"חדר משלך" הפך כבר מזמן לקלאסיקה, והשפעתו התרבותית, החברתית והפמיניסטית היא רבה ומגוונת. מדהים לראות כיצד המסה החשובה, שכתבה וולף לפני יותר מ-80 שנה, רלוונטית גם היום בדיוק באותה המידה שהיתה רלוונטית בעת כתיבתה ואולי אף יותר. בעידן בו נשים רבות מרגישות שהן צריכות להילחם על שפיותן תוך כדי תמרון בלתי-פוסק בין משפחה לקריירה, יש צורך ב"חדר משלך" כדי להזכיר לנו מחדש מה חשוב באמת- ללמוד לקחת רגע לעצמי, לשים את כולם בצד לשבריר שנייה, להיכנס לחדר ולנעול אחריי את הדלת
אז רגע לפני שאני גורמת לוירג'יניה וולף להתהפך באי-נחת בקברה, אבהיר שהפרשנות שלי ל"חדר משלך" היא אישית לחלוטין וניתנת להפרכה או אישוש באותה המידה. כך קרה, שכשאני קראתי את "חדר משלך" דמיינתי אותו באופן המילולי ביותר- והתחלתי לחלום על חדר ארונות. שטחי, אני יודעת, אבל לא ידעתי אז כמה השפעה תהיה לחדר על התחושה הכללית שלי. מאז שהעברתי את כל חפציי מחדר השינה לחדר הקטן (שתפקד עד אותו הרגע כמחסן) אני ישנה יותר טוב, כיף לי להתגנדר לפני יציאה ואפילו הזוגיות פורחת יותר מהרגיל
אז מה יש שם, בחדר שלי? כמעט הכל: כל מוצרי האיפור שלי, הקרמים והבשמים, אינספור הלקים שמסודרים בקפידה, זוגות הנעליים, הבגדים, החגורות, הכובעים, הצעיפים והקשתות לשיער, שיכולה בחורה אחת להכיל בחדר קטנטן כמו זה. אבל זה לא הכל; בצד, הרחק מעיני איש, מסתתרים בקופסאות גם פריטי נוסטלגיה יקרים ללבי- דברים שאספתי עם השנים שהם בעלי משמעות עבורי, ולא פעם אני מוצאת את עצמי סוגרת את הדלת, מוציאה את הקופסאות ומקדישה זמן לעצמי לקצת נוסטלגיה מתוקה ולא מזיקה. "חדר משלך" לא חייב להיות חדר של ממש, הוא יכול להיות גם פינה קטנה בבית, מגירה או מדף, ששם את יכולה לקחת רגע ולהתחבר לעצמך. "חדר משלך" יכול להיות גם האקט של לקום באמצע הכל ופשוט לצאת להליכה עם עצמך לנקות את הראש. בבית שלי, אולי המקום האהוב עליי בעולם כולו, הביטוי "חדר משלך" מקבל משמעות אחרת, שכן למדתי להפוך פינות שונות בבית ל"שלי", בין אם זה מדף במטבח, פינת יצירה במרפסת, או אפילו שולחן קטן עם המגזינים האהובים עליי. מקווה שגם אתן תיצרו לעצמכן חדרים משלכן בהם תוכלו להיות- פשוט אתן
שלכן,






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה